Groei
Zodra een onderneming de pioniersfase verlaat en snel aan het groeien is, kan er in korte tijd een grote behoefte ontstaan aan meer structuur en een ontwikkeling van de diverse aspecten van de bedrijfsvoering naar een hoger strategisch niveau. De ontwikkeling van een organisatie loopt dan ook bijna altijd achter op de omzetontwikkeling.
De leden van het managementteam hebben het hierdoor tijdens een groeifase vaak zeer druk met brandjes blussen en worden voortdurend de operatie ingetrokken. Juist de ondersteunende processen die zo belangrijk zijn voor het borgen van de continuïteit op de langere termijn, zoals HR, ICT en een doelgerichte bedrijfsvoering, moeten dan het onderspit delven.
De vraag is echter of de managers de kans krijgen en nemen om zich af en toe los te maken uit de operatie en aandacht te besteden aan strategische overwegingen, waarbij ze niet alleen gefocust zijn op het juist doen van de dingen, maar ook op het doen van de juiste dingen. Zij kunnen potentieel snelle verbeterslagen maken door in de keuken te kijken bij voorbeeldbedrijven uit andere branches en gelijk de juiste stappen te zetten door een beter inzicht in de valkuilen en succesfactoren.
Een belangrijk criterium voor deelname aan de EFBQ is dat men de kans grijpt om zich niet alleen bezig te houden met de dagelijkse beslommeringen, maar ook met het stimuleren en borgen van het eigen onderscheidend ondernemerschap voor de langere termijn met een focus op geld verdienen, continuïteit borgen en waarde toevoegen aan de onderneming.